15 augusti 2010










Jag har jättefint mörkrött och vitt tvåtrådigt ullgarn från Gotland som min mor köpt till mig. Jag tänkte tillverka mönsterstickade vantar, och jag skulle vilja ha något sånt här. Jag gillar nummer fem och sex och de sista. Och de med skatorna. Blargh. Jag gillar allihop. (Alla bilder kommer ifrån Ravelry - älskade Ravelry :))

Det är dessutom första gången jag på allvar stickar med två färger. Vilket är egentligen smartaste sättet att hålla garnet? En del har huvudfärgen som vanligt i vänster hand och det andra garnet i högerhanden och "kastar" det runt stickan. En del jag har sett har båda trådarna i vänsterhanden en bit isär från varann, men när jag gör så bara de snor sig runt varandra och blir en enda röra. Någon som har ett bra tips till en nybörjare?

Hm.

Nu ska jag sätta mig i soffan (jag flyttar mig från köksstolen där jag suttit hela dagen) och fortsätta sticka min franska halsduk. Patentstickning är jättefint och det blir härligt tjockt och mjukt fast garnet är tunt. Det är sånt jag gillar! Jag passar på att sticka så mycket jag kan innan jag börjar skolan i september, för då blir det nog en massa annat att göra. Om jag har tid att plugga och sådär nu när alla behöver vantar och mössor till vintern...


--

Eep, det är jättemånga som vill vara med i min utlottning - hur kul som helst!

3 kommentarer:

  1. Alla är fina, femman e ljuvlig. Och ravelry är farligt, där kan man fastna rejält!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina vantar - alla är ju jättehärliga!Ska du sticka tvåändsstickning eller "bara" vanlig mönsterstickning?Jag har väl inget bra tips när det gäller hur man håller trådarna - i vanlig mönsterstickning håller jag båda med vänster hand.Tvåändsstickning är fortfarande ett framtidsprojekt för mig, så där kan jag inte säga något.Lycka till!
    Maria

    SvaraRadera
  3. Jättefina vantar allihopa!
    Tack för fyndigt kort till La familia!!
    Vaddå börja skola, vi hänger inte med!? Behöver någon slags uppdatering! Ha det gott i klutaboden. Hoppas hönan har nått engelsk mark och inte flaxar omkring i det blå!
    Kram Ica

    SvaraRadera