14 augusti 2010

Bonjour!
Jag är egentligen jättetrött och allt sånt där, men jag var tvungen att visa lite bilder på garnet jag köpte i Paris! Att vandra in på La droguerie var helt otroligt! Det är en jätteliten butik precis bredvid ett stort köpcentrum, garnerna hänger i härvor längs väggarna och där finns alla färger och sorter man kan tänka sig, och man bara går och kring och klappar och kramar och känner och "åååh":ar sig...ni vet? Där fanns alpaca, ull, lin, bomull, olika blandningar...allt möjligt! Dessutom hade de två hela väggar fulla med bomullsband, sidenband...jag vet inte vad för band men när man stod framför den där väggen ville man sy band på precis allting! De hade pärlor, knappar, spännen, tygblommor, fjädrar, stuvbitar garn i alla möjliga färger och mönster...jag ville liksom inte gå ut.

Och helt plötsligt när man står där och hummar och ååar som bäst så kliver det fram en liten dam och säger nåt obegripligt på franska och byter sedan snabbt till "can i help yous? när hon ser ens förvirrande ansiktsuttryck. Sen är det bara att tala om för den lilla damen vilket garn man ha och hur mycket av varje, varpå hon säger "you wait here, i come back ten minutes, i go make balls". Och så försvinner hon ner i källaren och man kan gå runt och humma och klämma lite på några band få hjälp av en likadan liten dam som har hand om knapparna och banden, sedan kommer garndamen tillbaks med en papperskasse och visar upp de små bollarna hon gjort, och i samma påse ligger knapparna och banden som knappdamen hjälpte en med. Sen går man fram till en tredje dam och betalar, efter det kan man lycklig gå hem och lukta och klappa på sina garnbollar. Rinse and repeat!

Jag har bara fotat de garner jag köpte till mig själv, sedan fick mamma tre nystan och lillasystern köpte massa band och knappar och allt var det var..


Tre små nystan alpacagarn som nog ska få bli till en halsduk.




Ett nystan soja/alpaca som är det mjukaste jag någonsin känt. Stina stod och klämde och kände och klappade på det i säkert tio minuter så...nu ska det bli en sjal.


De här färgerna visar in riktigt vidden av vad som fanns, men jag har aldrig varit ett fan av gult, orange, rött...där fanns alla färger. Alla.

Nu hinner jag faktiskt inte skriva mer. Jaa, eiffeltornet var fantastiskt fint och jag såg Mona-Lisa. Vi var på Champs-Élysèes också. Och så köpte jag garn. Massa garn.

4 kommentarer:

  1. Låter som du är nöjd !! Kram Ica

    SvaraRadera
  2. Men åhh nu blir jag minsann lite avundsjuk =) Vad roligt att du har haft det kul!! Kram Caroline

    SvaraRadera
  3. Vilken upplevelse du fick i den franska garnaffären!Kan tänka mig att det var som ett paradis.Fina gaarner köpte du - hoppas att det blir trevligt att sticka av dem.
    Maria

    SvaraRadera
  4. Jag vill bara in och boka en resa till Paris på störten just för tillfället. Det där lät som rena godisbutiken. Oj vad jag VILL ÅKA NU!

    SvaraRadera