16 januari 2010

Nattlig mönsterskriving

Har suttit hela kvällen och försökt fundera ut ett mönster till en elefant jag såg. Lite klurigt, nu håller jag på att skriva ner det av mönstret jag har lyckats få fram. Att skriva ner mönster tar för övrigt en evighet, och jag kommer nästan aldrig ihåg hur jag gjorde. Oftast läser jag bara igenom det jag har skrivit ner och försöker visualisera det hela. Får be någon att testvirka mina mönster och se ifall de blir rätt. Synd att jag omges av människor som bara tycker om att sticka... Jag har i alla fall roligt under tiden jag skriver. Har gjort en sorts mall jag tänkte använda till alla mina mönster, så att de blir en aning enhetliga. Har två mönster klara, det enda som ska till är bilder på den färdiga amigurumin. Men det kommer, lillasyster har varit och fotat och så snart hon är nöjd så skickar hon bilderna till mig.

Jag skulle vilja bli bättre på att sticka. Jag stickar halsdukar och sjalar och sådär men ja... man kommer bara till en viss gräns, sen är det i stort sett samma vad man än tar sig för. Virka är så mycket enklare, man kan "forma" det man gör under tiden man virkar, och man behöver (oftast) bara hålla reda på sisådär en eller två maskor i taget. För att inte nämna hur klurigt det är med ökning och minskning när man stickar. Men, det finns helt enkelt bara en sak att göra - lära sig! Jag är i alla fall tillräckligt envis för att om jag ser något fint, så vill jag lära mig hur det görs. Det finns en hel del mönster på fina stickade mjukdjur och annat, som bara inte blir samma sak om man virkar dem.

Det är ju en annan skillnad, det (ser i alla fall ut som så) blir mycket mjukare och följsammare när man stickar, det amigurumis och små djur som jag gör blir ganska "stela", i och med att jag bara virkar fastmaskor. Det tåls att tänka på det där. Nu ska jag skriva klart mitt elefantmönster, i alla fall så långt som jag kommit idag. Jag hoppas hinna med mer innan jag går till jobbet imorgon, men klockan är redan 01.00. Jag får se, det är ingen brådska.

God natt och trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar